Gi lærerne et inspirerende og godt arbeidsmiljø
Her er noen nyttige tips til hvordan du møblerer personalrommet for å gi lærerne best mulig forutsetninger for å gjøre en god jobb.
Personalrommet varierer fra skole til skole, i form av størrelse, utforming og møbler. Uavhengig av disse forskjellene er det to funksjoner som alle personalrom trenger. Det må være et arbeidsområde hvor de kan forberede undervisningen. Personalet trenger også et sosialt område hvor de kan sitte ned og slappe av, spise lunsj med hverandre og prate over en kopp kaffe. Begge disse funksjonene er like viktige, så vi går gjennom dem en etter en.
Begrenest plass – fleksibel oppbevaring
Med mange lærere og all undervinsningsmateriell av ulike slag kan inntrykket lett bli rotete, noe som videre kan gjøre det vanskelig å holde konsentrasjonen. Lagringsbehovet løses enkelt med et utvidbart hyllesystem. Med seksjoner i flere forskjellige høyder, bredder og dybder får du lagring tilpasset forholdene i rommet. Tilbehør som skuffer og ekstra hyller bidrar til maksimal lagrinsplass. Oppbevaringsskap i forskjellige høyder med dører eller plassbesparende skyvedrører er også et godt alternativ.
Hvor mange sitteplasser er nødvendig?
Spørsmål: Må alle lærerne ha sitt eget skrivebord som er tilgjengelig hele tiden, eller kan noen kolleger dele på skrivbord og bruke dem til forskjellige tidspunkt? «Clean desk» og delte skrivebord har blitt mer vanlig og personlige eiendeler lagres vanligvis i flyttbare skuffeseksjoner på hjul. Husk å ha et tilstrekkelig antall skrivebord for å unngå unødvendig irritatsjon og ventetid.
Smart bruk av gulvplassen
Færre skrivebord frigjør også mer gulvplass, og ved å møblere dem langs veggene gir det ekstra plass midt i rommet. Et hev- og senkbart konferansebord kan dermed plasseres i midten og fungere som en felles arbeidsstasjon og møteplass. Denne løsningen legger til rette for teamarbeid og inspirerer til å variere arbeidsstillingen. Legg gjerne til krakker, sadelstoler og kanskje til og med en kontorsykkel for å oppmuntre til aktivitet mens de jobber.
Et avslappende personalrom
I personalrommet er det viktig å skape et innbydende miljø hvor lærerne for koble ut og lade opp med ny energi. Her skal lærerne kunne slappe av, møtes over en kopp kaffe, spise lunsj sammen og holde møter. Bruk planter og skjermvegger for å skape mer intime områder i rommet. Husk at det skal være lett å omorganisere møblene etter behov, så låsbare hjul på noen av møbelene er en praktisk løsning. Den klassiske whiteboardtavlen på hjul passer perfekt å bruke til informasjon og skjerming!
Møbler med flere funksjoner
For at rommet skal kunne ha flere bruksområder er det også nødvendig med forskjellige type møbler. Glem den store hjørnesofaen hvor alle klemmer seg sammen, og gå heller for mindre sittegrupper hvor det er lettere å ha en samtale. Lave spisebord og høye barbord med tilhørende stoler og krakker til lunsjpausen. Komfortable sofaer og lenestoler for kaffepausen og sosialt samvær. Men viktigst av alt: ikke innredd med tanke på personalmøtene som holdes noen ganger i året – tenk hverdagsbruken!
Tre raske tips:
1. Vurder å møblere personalrommet med minst et hev- og senkbart skrivebord. Da kan flere kolleger enkelt finne en god arbeidsstilling ved samme bord.
2. Bruk et fleksibelt hyllesystem for oppbevaring i personalrommet. Dette gjør det enkelt maksimere lagringsplassen etter utformingen på rommet.
3. Husk at den viktigste funksjonen til et personalrom er at det skal være en rolig oase for hvile og avslapning. Myke og komfortable sittegrupper blir alltid verdsatt.
Funksjon og avslapning er to nøkkelord når du møblerer personalrommet for lærerne. Nøl ikke med å ta kontakt med oss for råd og hjelp.