Fra idé til virkelighet – hvordan skap ble en av AJ Produkters bestselgere
Skap er noe mange kanskje tar for gitt. Men mye tankevirksomhet og erfaring ligger bak en effektiv lagringsplass. – Vi holder liv i klassikerne og utvikler samtidig nye for dagens samfunn, sier Karl Johansson hos AJ Produkter.
Oppbevaringsskap finnes på nesten alle arbeidsplasser – fra industri til kontorlokaler. I tillegg ser vi slike skap i svømmehaller, på arenaer, sykehus og treningssentre. Men det er stor forskjell på skap. I tillegg til å oppfylle sin funksjon ved å tilby lagring, kan de utformes på en rekke måter for å møte ulike behov og forskjellige brukere.
En som vet dette er Karl Johansson, som er kategoriinnkjøper hos oss i AJ Produkter. I vårt sortiment på nesten 15 000 produkter for kontorer, skoler, lager, industri og garderober er skapene blant bestselgerne. I 2023 solgte og produserte vi omlag 77 000 skap av forskjellige modeller.
– Vi har kontroll på hele flyten, fra idé til produksjon og salg, sier han.
– Men det handler ikke bare om kvantitet. Hvert skap er nøye gjennomtenkt og designet, sier Karl Johansson.
– Skap er mer komplekse enn du kanskje tror ved første øyekast. Det finnes alt fra standardskap til skreddersydde skap som løser helt spesifikke utfordringer. Når vi utvikler eller gjør endringer i et produkt, tenker vi på ergonomi, kvalitet og holdbarhet, sier han og fortsetter:
– Ofte er det tilbehøret og innredningen som utgjør forskjellen. Fra utsiden kan to skap se like ut, men når du åpner dem, har de helt forskjellige bruksområder.
Tips! Mange av våre klesskap kan tilpasses dine behov og kompletteres med smart tilbehør. Vi har et bredt utvalg av alt fra ulike låser til understell.
Fra plate til skap
Reisen fra idé til ferdig skap begynner ofte på vårt hovedkontor i Halmstad, hvor designere skisserer nye konsepter – og avsluttes på vår egen fabrikk AJ Metal Design i Slovakia, hvor de har produsert garderobeskap, oppbevaringsskap og hyllesystemer i tre tiår. Når skapene er klare, sendes de til Sverige og AJ Produkters lager i Halmstad, slik at de enkelt kan leveres til kundene.
– Når vi har en idé på hovedkontoret, jobber vi sammen med designeren for å visualisere hva vi ønsker å oppnå. Vi starter med å lage en innledende brief for det vi prøver å utvikle, deretter involverer vi fabrikken i en tidlig fase. Vi får tilbakemeldinger fra dem – for eksempel å endre dybden eller en dimensjon for å utnytte materialet bedre.
Tilgjengeligheten til vår egen fabrikk gir kontroll over kvaliteten, muligheten til å implementere bærekraftige løsninger og ikke minst å utvikle skreddersydde skap, understreker Karl Johansson.
– Det jeg tror er den største fordelen er at vi kan sette opp felles planer mot felles mål. Det blir en helt annen type lagånd enn når du jobber med en ekstern produsent, sier han.
Et eksempel på dette er hvordan produktserien CREATE ble utviklet.
– Disse skapene er designet av oss internt, og sammen med vår egen fabrikk ble det skapt en unik løsning. Etter lanseringen ble CREATE tildelt pris i designkonkurransen Red Dot Awards. Det er en fantastisk anerkjennelse som motiverer oss, sier Karl Johansson.
Egen fabrikk gir også mulighet for kontinuerlige forbedringer.
Veskeforbud økte etterspørselen
En ting Karl Johansson synes er interessant med arbeidet sitt, er at samfunnstrender og hendelser gjenspeiles i produktene og etterspørselen. For eksempel fattet politimyndighetene i Sverige i slutten av 2023 et vedtak om veskeforbud ved større arrangementer, som konserter, messer og festivaler. Dette gjorde at AJ Produkter umiddelbart ble kontaktet av kunder som trengte skap for å kunne tilby bedre oppbevaringsmuligheter.
Et annet eksempel er hvordan elev-/studentskapene har endret seg fysisk gjennom digitaliseringen.
– Tidligere var skapene våre tilpasset hvordan skolegangen så ut for 10 år siden, da man trengte mye plass til permer og bøker, sier Karl Johansson.
Men som vi vet ser utdanningen annerledes ut i dag, med færre bøker og mer fokus på tablets/lesebrett, bærbare datamaskiner og andre mindre gjenstander.
“Bra for miljøet og lommeboken”
De siste årene har bærekraft blitt en stadig viktigere del av arbeidet. Både når det gjelder å utvikle nye skap og utvikle eksisterende.
– Vi ser mye på hvordan vi kan redusere karbonavtrykket – uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Kan vi for eksempel redusere størrelsen eller tykkelsen på en del? Slike ting kan ha store positive effekter på CO2-utslippene, sier Karl Johansson og fortsetter:
– Jeg ser tegn på det hele tiden. Når du jobber med bærekraft, tvinger det deg til å tenke på produktet en gang til. Da kommer du ofte opp med smarte løsninger som ikke bare er bra for miljøet, men også for lommeboken.