Kunsten å gi og ta imot konstruktiv kritikk
Hva er kritikk?
Kritikk er et negativtladd ord som ikke høres hyggelig ut for de fleste. Det er ikke så rart, for hvem liker å bli kritisert? Kritikk kan defineres som «angripe noen ved å påpeke feil eller unøyaktigheter» eller «evaluerende vurdering av meritter og ulemper». Dette gjør at kritikk også kan være anerkjennende. Kort fortalt er kritikk en eller flere personers vurdering av andres arbeid, resultat eller prestasjon. Kritikk kan være både positivt og negativt. Ofte brukes ordet tilbakemelding i stedet fordi de fleste opplever det som vennligere.
Hvorfor skal man gi kritikk?
Når kritikk gis på en konstruktiv måte, får vi en mulighet til å utvikle oss og bli bedre i arbeidet vårt. Det er alt for vanlig at vi fortsetter i gamle spor og gjør det vi alltid har gjort. Derfor er det verdifullt å få synspunktene til en kollega eller leder. De kan se ting vi ikke ser selv midt oppi vårt daglige arbeid.
Det samme gjelder andre veien. Når du gir konstruktiv kritikk til en kollega, kan det forhåpentligvis bety at samarbeidet flyter bedre senere. En enkel justering kan forbedre arbeidsflyten, og det blir en vinn-vinn-situasjon. Ikke vær redd for å ta opp ting du ser kan forbedres, men gjør det saklig og med respekt for kollegaens følelser.
Hvordan gir du kritikk?
Tenk nøye gjennom hva du ønsker å formidle til din kollega. Er det virkelig relevant kritikk eller er det du selv som misliker arbeidssituasjonen din og leter etter feil? Hva kan du selv gjøre for å få ting til å fungere bedre?
Meningen med konstruktiv kritikk er at den skal hjelpe mottakeren til å utvikle seg. Det er viktig at du tar tak i de tingene som fungerer godt. Altfor ofte glemmer vi å gi ros når alt går på skinner og arbeidet er gjort riktig og i tide. Når du påpeker ting som kan gjøres bedre, må du også forklare hvorfor og være forberedt på å diskutere hvordan den ansatte skal gå frem. Det kan være behov for endringer som ligger utenfor den enkelte ansattes kontroll. For et trygt og kreativt arbeidsmiljø er det viktig å lytte til hverandre og prøve å forstå den andres synspunkt.
Tenk på dette når du gir kritikk:
- Ros kan gis foran andre, men negativ kritikk må alltid gis privat.
- Fokuser på det positive når du gir konstruktiv kritikk.
- Ikke gjør personlige angrep, vær alltid saklig.
- Husk at målet er å hjelpe din medarbeider og kollega til å bli enda bedre i oppgavene sine.
- Avslutt alltid med noe positivt!
Hvordan tar du imot kritikk?
Hvordan reagerer du på å motta kritikk? Blir du sint og trist eller kan du lytte til hva som faktisk blir sagt? Prøv å ikke ta det personlig, og lytt i stedet til fakta. Still spørsmål hvis du synes kritikken er uklar. Når du er inneforstått med hva kritikken går ut på, må du gjøre en analyse. Du kan alltid be om å komme tilbake med et svar senere hvis du føler du trenger å tenke på det som ble sagt. Det kan være en god strategi hvis ordvekslingen har blitt opphetet. Vær ærlig med deg selv. Er kritikken berettiget eller er den urettferdig? Husk at det aldri er greit med personangrep.
Gi kritikken til personen det gjelder
Ikke gå rundt og snakk bak ryggen til personen du tenker må bedre arbeidsinnsatsen sin. Det resulterer ikke i endring i personens innsats, men skaper et negativt arbeidsmiljø. Mange synes det er ubehagelig å kritisere noen andre, men har samtidig et behov for å uttrykke sin misnøye. Gi heller direkte til personen det gjelder og forklar hvordan ditt arbeid blir påvirket. La den andre parten forklare sin side av situasjonen og prøv å finn en løsning sammen. Hvis du føler at meningene dine ikke kommer gjennom, bør du snakke med lederen din – slik at hen kan hjelpe deg med å løse situasjonen.
Gjør kritikk til en vane på arbeidsplassen
Avdramatiser kritikk ved å gjøre tilbakemeldinger til en vane. Oppmuntre hverandre når dere har gjort noe bra og fortell dem umiddelbart på en hyggelig måte hvis noe har gått galt. Start med å spørre hvordan vedkommende tenkte eller hvorfor en oppgave ble utsatt. Ofte er det forhold du ikke er klar over. Når vi kommuniserer åpent og direkte med hverandre, unngås mange misforståelser. Sett av tid til å snakke om hvordan du vil at det skal fungere.
Før du gir tilbakemeldingen er det greit om du tenker over om det er mest hensiktsmessig å snakke om det privat i et møte eller om det er noe du kan ta opp mer i forbifarten. Vis alltid respekt og husk at selv om du ikke tar kritikk personlig, kan kollegaen din være mer følsom. Å vise sensitivitet bidrar til et godt arbeidsklima.
Her kan du lese mer om lederskap
Tips! Sandwichmetoden
Har du hørt om sandwichmetoden? Det er enkelt og fungerer ofte bra. Start med å ta opp positive ting. Etter det gir du kritikken din på en mest mulig konstruktiv måte og avslutter så med noe positivt.
Dersom det dreier seg om alvorlige hendelser
Gjelder kritikken noe alvorlig, som for eksempel trakassering eller sikkerhetsforskrifter som ikke følges, bør du som ansatt informere din leder. Du som leder bør på din side involvere HR-avdelingen eller en bedriftsadvokat dersom det er mistanke om et begått lovbrudd. De kan hjelpe deg videre med en eventuell politianmeldelse.
Oppsummering
Kritikk kan være både positiv og negativ. Gjør tilbakemeldinger til en naturlig del av arbeidsuken. Gi konstruktiv og gjennomtenkt kritikk. Vurder alltid om kritikken er nødvendig før du gir den. Gi alltid mer positiv enn negativ kritikk. Når du får kritikk, prøv å ikke ta det personlig. Vurder om kritikken er berettiget og hva du kan gjøre for å forbedre din måte å jobbe på.